maandag 28 september 2020

 

Egeltje

Onze kippen lopen overdag los en hebben de neiging, overal eitjes te leggen. Nu schijnt het, dat egeltjes van eitjes houden en we een egeltje in de tuin hebben, die eitjes opsporen als late avond hobby heeft.

Omdat we tot vrij laat en met dikke vesten buiten blijven zitten, komt het wel eens voor, dat er een snuffelend egeltje voorbij loopt. Dat klinkt als een motortje. Toen ik dat voor het eerst hoorde, moest ik erg lachen.

Rens zei, dat hij niet wilde dat dit egeltje alle eitjes op zou smikkelen, die in een hoek van de schuur zouden liggen.

Van mij mocht het egeltje er best eentje hebben hoor. Ik verzekerde Rens, dat, als ik het egeltje hoorde eten, ik eitjes weg zou gaan halen. Zo erg vond ik dat namelijk niet en ik zat lekker met de kat op schoot. Gezellig en lekker warm. Bovendien is de kat Deci 16 en een half en mankeert van alles, zodat elk moment samen ik als waardevol beschouw.


En ja hoor, in de hoek achter en tussen het tuingereedschap, zat het egeltje te smikkelen. Ik kreeg mijn zin, het egeltje ook. Hij kreeg 1 eitje en ik haalde de rest weg. Het egeltje ging in mekaar zitten en ik vroeg me af, of hij ervan baalde, dat zijn schat aan eten nu aan het verdwijnen was. Egeltjes hebben stekeltjes en dat zou hu wapen zijn. Maar toch vond ik het een klein beetje griezelig, zo vlak naast het stekelige diertje, zijn lekkers weg te roven. Alhoewel, wie was nou de rover? Hij was de eerlijke vinder….

Ik ben blij, dat ik heb egzorgd, dat het egeltje tenminste 1 eitje kreeg.



De rest van de eitjes gaven we weg aan schoonpa, die langs kwam. Is 1 eitje voor een egeltje dan zo’n ramp, bedcaht ik me? Ik besloot, wat lui te zijn in het opsporen van eitjes. Egeltjes moeten slakjes eten, volgens Rens. Ja dat kan ook zijn, maar slakjes zijn ook weer diertjes en dat vind ik ook weer zielig. Ik heb nu een slakkie gered door het egeltje een eitje te laten verorberen. De kat heeft langer op schoot gezeten en schoonpa kreeg toch nog 10 eitjes. En 11 hadden er toch niet in het doosje gepast. Iedereen blij. Het egeltje. Slakkie. De kat. Schoonpa. Ik. Alleen Rens niet. Maar ach, die moet dan maar niet zeuren en blij zijn, dat de anderen allemaal blij zijn.

Ik zal hem deze week een eitje en een peer uit eigen tuin geven. Knipoog. Ik maak het wel weer goed.

1 opmerking:

  1. Ha leuk verhaal, geeft een inkijkje in het buitenleven.
    Egels blijven bijzondere unieke dieren.

    BeantwoordenVerwijderen